Superhrana - Superhrana DTC

ŠTA JE TO “SUPERHRANA”

Do sada ste sasvim sigurno čuli, a možda i pročitali neki članak o superhrani koji glasi: “3 superhrane koje morate ubaciti u svoju dnevnu ishranu”. Ali, da li ste zaista svesni zašto je određena namirnica dobila ovu prestižnu klasifikaciju?

– Odakle termin “superhrana”?

– Zbog čega je toliko superiorna u odnosu na druge zdrave namirnice?

– Kako hrana utiče na zdravlje?

Na ova i druga pitanja pokušali smo da damo odgovore uz pomoć raznih stručnih sajtova, blogova i knjiga pisanih od strane nutricionista, doktora i ostalih koji se bave ishranom ljudi…

Kada i kako je određena hrana postala “superhrana”?

Vratimo se nekoliko stotina godina unazad, tada medicina koju poznajemo danas nije postojala. U to vreme ljudi su se lečili uz pomoć raznog bilja koje ih je okruživalo. Recimo da su tadašnji primitivni lekovi ono što danas nazivamo superhranom.

Znači superhrana nije nikakvo savremeno otkriće! Ona se koristi već vekovima, ali je njena korist bila poznata samo pojedinim lokalnim stanovnicima koji su je koristili za ishranu i lečenje.

Na primer, čija semenke potiču još iz vremena Asteka, Inka i Maja kada su zbog svoje dragocenosti korišćene kao sredstvo plaćanja. Oni su gajili čiju kao jedan od svojih glavnih prehrambenih useva, a koristili su je i kao osnovnu namirnicu u medicini i ritualnim ceremonijama.

Ili recimo guarana u prahu koja raste na području Venecuele i severnog Brazila. Brazilski domoroci i danas koriste prah guarane kao lek i konzumiraju ga u malim dozama od detinjstva, a smatra se jednom od najkorisnijih biljaka u amazonskoj džungli.

Ono što je ustvari unapređeno je komunikacija, transport i znanje o određenoj hrani, pa su nam sada dostupni neverovatno kvalitetni prehrambeni proizvodi širom planete.

Jedan od ljudi koji su široj javnosti ukazali na značaj zapostavljenih, zdravih namirnica, bio je Dejvid Volf, sin dva doktora, poznati nutricionista koji je počeo da govori o dobrobitima sirovog kakaa, akai bobica, godži bobica, spirulina algi i drugim lekovitim dodacima ishrani.

Odakle termin “superhrana”?

Pogledajte pojam “superhrana”(superfood) u medicinskom rečniku i naći ćete nešto ovako:

“Ne-medicinski termin koji je popularan u medijima, odnosi se na hranu koja može imati osobine koje promovišu zdravlje, kao što je smanjenje rizika od bolesti ili poboljšanje bilo kojeg aspekta fizičkog ili emocionalnog zdravlja. Takozvana superhrana može imati neobično visok sadržaj antioksidanata, vitamina ili drugih hranljivih materija.”

Definicija Oksfordskog rečnika navodi da je superhrana “hranljiva hrana koja se smatra posebno korisnom za zdravlje i dobrobit čoveka”.

Prema Live Science-u, superfood (superhrana) je: “Uglavnom na biljnoj bazi, ali i neke ribe i mlečni proizvodi smatraju se visoko hranljivim i tako dobrim za zdravlje.”

Eating Vell kaže da je superfood (superhrana), “multi-task” hrana koja pruža razne hranljive supstance, obično bez obezbeđivanja previše kalorija.”

Da pojasnimo, termin “superhrana” nije zapravo zvanična etiketa, kao što je oznaka “Organska hrana”, i u nju se u suštini može svrstati svaka hrana koja sadrži znatno veću koncentraciju vrednih sastojaka za ljudsku ishranu. To mogu biti: koreni biljaka, semenke, lišće, alge, bobice i drugi delovi biljaka koji se upotrebljavaju kako u prirodnom obliku, tako i u vidu praha, sirupa, sokova, ektrakta itd.

Šta je razlikuje od ostale zdrave hrane?

Odgovor obično leži u velikoj količini zdravih i lekovitih osobina koje određena hrana može sadržati i preneti onima koji ih konzumiraju.

Svakako ima dosta zdravih namirnica kao što su voće, povrće, začini, biljke, riba, zrna itd. ali ne sadrže svi istinski bogat izvor zdravih svojstava, kao što sadrže namirnice svrstane u superhranu.

Pored toga postoje još neki kriterijumi koji čine hranu superhranom:

– Više nutritivnih vrednosti – superhrana ne samo da je odličan izvor hranljivih materija već je prepuna raznovrsnih moćnih jedinjenja, vitamina, minerala, proteina, enzima, antioksidanata i drugih nutritienata. Ovo uključuje i fitonutriente, što su hemijska jedinjenja koja poboljšavaju različite oblasti zdravlja.

– Više dobrog nego lošeg – mnoge zdrave hrane takođe ponekad sadrže i nezdrave elemente, kao što su previše kalorija ili holesterol. Superhrana sadrži ili u jako malim procentima ili uopšte ne sadrži navedene elemente. Takođe, apsolutno ne sme da sadrži toksine, hormone, veštačke sastojke, pesticide, hemikalije, boju za hranu itd.

– Lekovita dejstva – većina superhrane nudi značajne zdravstvene prednosti: mogu da podižu
nivo energije, održavaju zdrav hormonalni balans i imunitet, uništavaju gljivice, viruse i bakterije i vrše detosikaciju tela. U nekoj meri mogu da spreče hronična oboljenja.

Primera radi, poređenje nutritivnih vrednosti lista moringe u prahu sa poznatim namirnicama:

Da li je baš svaka superhrana super za svakoga?

Odgovor je, ne. Svaki organizam se razlikuje što zbog opšteg stanja organizma, hroničnih bolesti, starosnog doba, stila života, kao i genetskih predispozicija. Na primer, nekome moringa izazove “težinu u želucu”, a spirulina mu baš prija, dok je nekome drugom potpuno obrnuto. I lekoviti efekti se razlikuju od osobe do osobe. Nekome kurkuma otkloni ili umanji bol u zglobovima za mesec dana, a neko oseti efekte tek za 6 meseci itd.

Na pojedinim proizvodima superhrane istaknuto je da nije preporučljiva za decu, trudnice i dojilje, dok je na nekoj drugoj naznačeno da je posebno preporučljiva baš za ovu grupu potrošača. Veoma je važno biti dobro informisan o željenom proizvodu.

Da li hrana zaista utiče u velikoj meri na zdravlje?

Sve je veći broj ljudi koji se zbog brzog života, previše obaveza i nedostatka vremena ne bave svojom ishranom. Bavljenje ishranom podrazumeva vođenje računa o unosu hranljivih sastojaka na dnevnom nivou. To je ona takozvana izbalansirana ishrana na kojoj insistiraju svi koji podstiču zdrav život.

Ako ste među njima, može biti idealno rešenje da uz redovnu ishranu uvedete superhranu. Dobićete više hranljivih materija po zalogaju nego što biste dobili jedući mnogo više voća, povrća i druge hrane. Na primer, samo jedna kašičica kamu kamu praha ima i do 600 puta više vitamina C od pomorandže.

Ljudi bi trebali svaki dan da unose dovoljan broj vitamina, minerala, proteina, enzima, antioksidanata i drugih nutritienata kako bi održali svoj organizam zdravim i sposobnim za odbranu od patogena. Naše telo ima neverovatnu sposobnost da se leči (imuni sistem), ali ako nema dovoljno esencijalnih hranljivih materija, to nije uvek moguće. Superhrana je bogata nutritivnim vrednostima koje naše telo treba da bi stvorilo jak odbrambeni mehanizam.

To ne znači da superhrana zamenjuje potrebu za savremenim lekovima, već samo da ona može pomoći vašem telu da se izleči i oporavi brže ili da ne dođe do obolevanja.

Da li hrana može biti lek?

Još pre 2.500 godina veliki mislilac Hipokrat je izjavio: „Neka hrana bude lek, a lek neka bude
hrana”.
Svojom mudrom i vizionarskom izjavom Hipokrat je već tada nagovestio mogućnosti lečenja
hranom. Od tada pa do danas istraživanja o uticaju ishrane na naše zdravlje kreću se uzlaznom linijom, a pokret koji promoviše zdravu hranu sve je jači, ne samo u svetu već i kod nas.

Kome se preporučuje ova vrsta dodatka ishrani?

  • Ako ste među onima koji nemaju vremena da se hrane raznovrsno sa puno voća, povrća i mesa pripremljenih na zdrav način,
  • Ako iz određenih razloga izbegavate proteine životinjskog porekla,
  • Ako želite da pružite organizmu dodatni materijal za izgradnju imuniteta, da pomognete organizmu da se izbori sa nekim zdravstenim problemom,
  • Ako želite pomoć u regulisanju telesne težine na zdrav način,
  • Ako ste trudnica ili dojilja
  • Ako želite da imate više energije za svakodnevne aktivnosti ili sportske aktivnosti…

Superhrana je idealna za vas. Pronađite proizvod za sebe u našoj internet prodavnici i pored redovnih obroka uvrstite u svoju ishranu.

*Uvođenjem superhrane ne bi trebalo da zanemarite redovan unos svežeg voća, povrća, ribe i ostalih zdravih izvora hrane!
Glavni izvor:
Wolfe,D. (2009). Superfoods: The food and medicine of the future. California: North Atlantic Books.
Ostali izvori:
superfoods definition https://www.medicinenet.com/
Heidi Fagley (2012) https://www.naturalnews.com/038324_food_superfood_nutritional_density.html
Rubin, J. (2012). What does superfood actually mean. ExtraordinaryHealth, Volume15, 26-27.
Perricone,N. (2010). Forever young: The science of nutrigenomics for glowing, wrinkle-free skin and radiant health at every age. New York: Atria Books.